San Petronio Basiliek Bologna

Zeg het voort
Share

Het is niet de kathedraal van de stad maar de San Petronio Basiliek die als belangrijkste en mooiste kerk van Bologna gezien wordt. Deze basiliek is genoemd naar de schutsheilige van de stad en staat tussen een aantal mooie gebouwen aan het centrale Piazza Maggiore. Het is de op vijf na grootste katholieke kerk ter wereld. Hoogtepunten zijn de zonnewijzer, de “Drie Koningen Kapel” en de door Jacopo della Quercia ontworpen toegangsproort.

Weetjes San Petronio Basiliek Bologna

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Adres: Piazza Maggiore – 40124 Bologna. Telefoon: +39 051 6480611. Openingstijden: Elke dag van 08.00 tot 18.30 uur (In de winter gaat de kerk een uur eerder dicht). Gesloten: Gedurende de mis is het mogelijk dat toeristen de ingang geweigerd wordt. Toegangsprijs: Gratis. Rondleidingen: Een 1 uur durende tour moet minstens 2 dagen van tevoren (+39 3465768400 of prenotazioni@basilicadisanpetronio.org) gereserveerd worden. De groep moet uit minstens zeven persone bestaan. Dit kan in verschillende talen, maar niet in het Nederlands. De prijs is 8 Euro.

Openingstijden en toegangsprijs terras

Vanaf het 54 meter hoge terras oven de apsis heeft men een schittterend uitzicht over de stad. De ingang is aan de Piazza Galvani kant. U kunt de trappen van de steigers beklimmen of met de lift naar boven. De openingstijden zijn van 10.00 tot 13.00 en van 15.00 tot 18.00 uur. Er kunnen maximaal 25 personen tegelijk naar boven. De toegangsprijs is 3 Euro. Het bezoek duur ongeveer 30 minuten.

Geschiedenis en beschrijving

San Petronio Basiliek Bologna

San Petronio Basiliek

De architect Antonio di Vincenzo begon in 1390 met de constructie van de kerk. In 1514 wilde Arduino degli Arriguzzi de kerk compleet laten vernieuwen om zo de Sint-Pietersbasiliek in Rome in de schaduw te stellen. Ook wilde hij het vloerplan veranderen naar dat van een Latijns kruis. Volgens de legende moest het werk in opdracht van paus Pius IV onderbroken worden om te kunnen beginnen met de bouw van het Archiginnassio, de eerste zetel van de universiteit van de stad. Zelfs de façade werd niet eens meer afgemaakt (en zou ook nooit geheel voltooid worden).

Pas in 1663 werden de bedekking van het middenschip en de apsis afgemaakt. De architect van deze door Francesco Martini uitgevoerde werkzaamheden was Girolamo Rainaldi.

Het orgel is in 1470 door Lorenzo da Prato gemaakt en is het oudste nog werkende ter wereld. Er is ook nog een tweede orgel, dat in 1596 door Baldassare Malamini vervaardigd is en eveneens nog werkt.

In 1894 werd het San Petronio Museum geopend.

Beschrijving exterieur

De San Petronio Basiliek is 132 meter lang, 66 meter breed en heeft een hoogte van 47 meter. Domenico di Varignana ontwierp de marmeren bedekking van de façade en Giacomo Ranuzzi begon in 1538 met d euitvoering, maar dit werd nooit afgemaakt. De beeldhouwwerken op het voltooide deel zijn vervaardigd door Jacopo della Quercia, Amico Aspertini en Alfonso Lombardi.

Ook de centrale toegangspoort, die Porta Magna genoemd wordt, is van de hand van Jacopo della Quercia. Op de pilaren zijn gebeurtenissen uit het Oude Testament afgebeeld, terwijl de scènes op de architraaf uit het Nieuwe Testament komen. Op het gewelf zijn 18 profeten afgebeeld. De werken op de timpaan verbeelden de “Madonna met Kind” en de “Heiligen Ambrosio en Petronio”. Het centrale deel van de timpaan is door Amico Aspertini gemaakt.

Op de linkerzijdeur is een “Wederopstanding” van Alfonso Lombardi afgebeeld en op de rechterzijdeur een “Troonafneming” van Amico Aspertini.

De rode bakstenen zijkanten worden gekenmerkt door kapellen met spitse torentjes. De versieringen bij de vensters zijn gemaakt door verschillende kunstenaars, waaronder Antonio di VincenzoFrancesco di Simone, Domenico da Milano, Pagno di Lapo Portigiani en Antonio di Simone gemaakt.

De klokkentoren is tussen 1481 en 1487 door Giovanni da Brensa gebouwd.

Interieur

Het interieur is in drie schepen verdeeld. Er staan tien meerkleurige pilaren, waarop de bogen en de gewelven rusten. De traveeën van het middenschip zijn vierkant. De zijschepen worden door in totaal 22 kapellen geflankeerd. Slechts enkele van deze kapellen zijn in de oorspronkelijke staat bewaard gebleven.

Het grafmonument tegen de binnenzijde van de façade is in 1526 door Zaccaria Zacchi gemaakt. De linkerdeur is versierd door Francesco da Milano en ontworpen door Alfonso Lombardi, die zelf de rechterdeur versierd heeft. Het reliëf op de gouden deur is eveneens van de hand van Lombardi.

De San Petronio zonnewijzer is rond 1656 door Gian Domenico Cassini ontworpen en gemaakt, nadat de al bestaande wijzer bij het vergroten van de kerk gesloopt was. In het museum van de kerk kan men de berekeningen voor het maken van de wijzer bezichtigen. Met 67,20 meter is het de langste zonnewijzer ter wereld. In 1775 werd de ijzeren lijn door de astronoom Eustachio Manfredi vervangen door een versie van messing.

Tussen de kapellen 1 en 2, 9 en 10, 13 en 14, en 21 en 22 bevinden zich 4 stenen kruizen, die hier volgens de legende door de Heilige Petronius zelf neergelgd waren om de hoeken van de stadsgrenzen aan te geven.

Kapellen San Petronio Basiliek Bologna

Kapel 1 t/m 11

Kapel I: In deze Sant’Abbondio Kapel werd Karel V in 1530 door Paus Clemens VII tot Keizer uitgeroepen. Van de originele kapel zijn de wapenschilden van de schutsheiligen uit 1397 nog te zien, samen met twee door Giovanni da Modena rond 1420 gerestaureerde fresco’s. De rechterschildering verbeeldt de “Triomf van de Katholieke Kerk op de Ketterij”. In 1865 werd de kapel door Albino Riccardi in een namaak-Gotische stijl gerestaureerd.

De San Petronio Kapel (II) werd door Alfonso Torreggiani ontworpen om er de relikwie van het hoofd van de heilige zelf te kunnen bewaren. Het gewelf is van de hand van Stefano Orlandi en Vittorio Bigari.

Kapel III: De Sant’Ivo Kapel wordt versierd met standbeelden van Angelo Piò, terwijk het altaarstuk door Gaetano Gandolfi gemaakt is. De muren zijn versierd met schilderijen van o.a. Prospero Pesci, Francesco Bizzi en Alessandro Tiarini. Op de pilaar naast de kapel zijn twee door Domenico Maria en Cristino Fornasini gemaakte klokken uit 1758 te zien.

Bolognini Kapel, San Petronio Basiliek Bologna

“De Hel”, geschilderd door Giovanni Da Modena

De Drie Koningen Kapel (Cappella dei Re Magi, IV) is de enige drie vrijwel geheel in de oorspronkelijke staat bewaard gebleven is. Het Gotische hek is in 1400 door Antonio di Vincenzo ontworpen. Jacopo di Paola schilderde de houten poliptiek en de gekleurde ramen. Giovanni da Modena was verantwoordelijk voor de muren, met links de “Hemel” en de “Hel”, rechts “De Drie Koningen” en op de achtermuur gebeurtenissen uit het leven van de heilige Petronio. Deze Kapel wordt ook wel de Bolognini Kapel genoemd.

De San Sebastiano Kapel (V) is beschilderd met tempera schilderingen van Lorenzo Costa, waaronder het enorme “Martelaarschap van Sint Sebstiaan”, en Francesco Francia.

De San Vincenzo Ferrer Kapel (VI) wordt opgeluisterd door de “San Vincenzo Ferrer” van de hand van Vittorio Bigari.

De ruiten zowel als de “Madonna op de Troon” (1492) in de San Giacomo Kapel (VII) zijn door Lorenzo Costa geschilderd. Het grafmonument aan de rechterkant is in 1845 door Annio Serra ontworpen. Het bevat de stoffelijke resten van prins Felipe en diens echtgenote Elisa Bonaparte.

Kapel VIII: De ruiten van de San Rocco Kapel zijn in 1926 door Achille Casanova ontworpen. De “San Rocco” bij het altaar is in 1527 door Parmigianino geschilderd.

In de San Michele Kapel (IX) staat een in 1479 door Vincenzo Onofri gemaakt borstbeeld dat Andrea Barbazza verbeeldt. Donato Creti was verantwoordelijk voor de in 1582 geschilderde “Sint Michiel die de Duivels Uitdrijft”.

De San Rosalia Kapel (X) werd voorheen de Sedici del Senato Kapel en tegenwoordig de Gemeentekapel genoemd. Het altaarstuk is van de hand van Alessandro Tiarini, terwijl de neo-Gotische plafond- en muurschilderingen in 1723 door Giocchini Pizzoli vervaardigd zijn.

De marmeren zuilen van de San Bernardino Kapel (XI) horen bij het door Vignola ontworpen ciborium. Het grote houten kruisbeeld dat het altaar staat is in de 15e eeuw door een anonieme kunstenaar gemaakt. De fresco op de achtermuur van de apsis is in 1672 ontworpen door Cignani en door Marcantonio Franceschini en Luigi Quaini geschilderd.

Kapel 12 t/m 22

Lorenzo Costa (Madonna op de Troon), San Petronio Basiliek Bologna

Madonna op de Troon (Lorenzo Costa, 1492)

De Cappella delle Reliquie (XII) bevindt zich onder de klokkentoren.

De San Pietro Martire Kapel (XIII) wordt gekenmerkt door een altaarstuk van Passerotti en door een door Francesco di Simone met cupido’s versierde marmeren afsluiting.

In de Sant’Antonio da Padova Kapel (XIV) staat eendoor Jacopo Sansovino gemaakt standbeeld, dat de heilige zelf verbeeldt. Domenico Mirandola was verantwoordelijk voor de bronzen borstbeelden.

De “Kapel van de Allerheiligste” (Cappella del Santissimo, XV) is in 1814 door Angelo Venturini gerestaureerd. In een door Vignola ontworpen nis staat een altaar met de “Troon van de Allerheiligste”. De ontwerper hiervan, Alessandro Algardi, gebruikte marmer dat van ruïnes in Rome afkomstig was.

Het interieur van de Cappella dell’Immacolata (XVI) is versierd met werken van Achille Casanova en Renato Pasqui.

Lorenzo Costa was verantwoordelijk voor de San Girolamo in de naar deze heilige vernoemde kapel (XVII).

De “Pietà” in de San Lorenzo Kapel (XVIII) is door Amico Aspertini gemaakt.

Het hoogtepunt in de Santa Croce Kapel (XIX) is het door Michele di Matteo ontworpen en door brieder Giacomo da Ulma uitgevoerd venster.

In de Sant’Ambrogio Kapel (XX) is een bij de restauraties gevonden poliptiek te zien, die uit het midden van de 15e eeuw stamt.

De Santa Brigida Kapel (XXI) wordt behalve door het borstbeeld van de hand van Giovanni Romagnoli opgeluisterd door een poliptiek uit 1477. Deze is geschilderd door Tommaso Garelli en bevindt zich bij het altaar.

Giovanni Ferabech vervaardigde de “Madonna” in de Madonna della Pace Kapel (XXII) in 1394.