Centraal Station Roma Termini

Zeg het voort
Share

Het Centraal Station Roma Termini is het belangrijkste openbaar vervoersknooppunt van Rome. Hoewel er tegenwoordig ook veel treinen in Tiburtina en Ostiense stoppen, blijft Termini toch het station waar de meeste treinen stoppen. De twee belangrijkste metrolijnen van Rome komen er samen en vanaf het Piazza dei Cinquecento voor het station rijden bussen naar de verste uithoeken van de stad.

Weetjes Centraal Station Roma Termini

Openingstijden Roma Termini

Het centrale station van Rome gaat om 00.40 uur ‘s nachts dicht (tenzij er treinen zijn die met vertraging binnenkomen) en om 04.00 uur ’s ochtends weer open. Treinen die midden in de nacht in Rome aankomen reizen naar het tweede station van de stad, Tiburtina.

Toeristen Informatie Centraal Station

Na de privatizering van de spoorwegen is het VVV op het centrale station van Rome steeds verder van het belangrijkste gedeelte van Roma Termini weg geplaatst, aangezien er geen geld valt te verdienen met het verstrekken van informatie. Op het moment is het informatiekantoor in de hal die parallel aan spoor 24 loopt. Hier kunt U behalve de Roma Pass, een speciale toeristenkaart voor het openbaar vervoer en de musea van de stad, allerlei foldertjes krijgen. Gratis stadsplattegronden worden meestal niet meer verstrekt.

Hotelreservering Roma Termini

Het VVV mag geen hotelreserveringen voor U verzorgen. Indien U geen hotel of bed and breakfast geboekt heeft voordat U in Rome aankomt kunt U naar het Rome Hotel Reservation kantoor dat zich naast het VVV bevindt. Hoewel veel minder dan vroeger het geval was, lopen er nog steeds wat mensen rond het station met “hotel information” badges. Dit zijn meestal de eigenaars van de hotels, hostels of bed and breakfasts die ze aanbevelen of mensen die op commissie werken voor een bepaald aantal hotels.

Praktische Informatie Roma Termini

Het centrale nummer van Rome Termini is (+39) 064775 en is bereikbaar van 07.00 tot 19.00 uur. Er is een politiebureau (polizia) naast spoor 1. (U dient enkele honderden meters langs dit spoor te lopen). Dit is waar U heen moet in om aangifte te doen indien U bestolen bent). De carabinieri hebben een kantoor bij het begin van spoor 16.

Treininformatie en Kaartjeskantoren

Er is een klein informatiekantoor bij het begin van spoor 6. U kunt echter het beste via de Trenitalia website al vantevoren proberen de informatie te krijgen die U nodig heeft, want de rijen zijn vaak immens. Het kaartenkantoor (biglietteria) is in een tweede, kleinere hal die tussen de centrale hal en het grote busplein Piazza Cinquecento, ligt. Om tijd te besparen kunt U ook de automaten gebruiken die bij de meeste uitgangen staan. Voor kleinere afstanden kunt U de zogeheten chilometrico kaartjes kopen bij tabakswinkels en tijdschriftenkiosken. Dit geldt ook voor de kaartjes voor de Leonardo Express van en naar het vliegveld Fiumicino. Vergeet niet de kaartjes vooraf te stempelen in de kleine gele automaten aan het begin van ieder spoor.

Bagagedepot

Er zijn geen bagagekluizen op Termini maar er is wel een bagagedepot bij spoor 24, één verdieping beneden de begane grond. De rijen zijn hier vaak erg lang, zowel wanneer U de bagage inlevert, als wanneer U Uw koffers weer op komt halen. Houd hier dus rekening mee wanneer U een trein of vligtuig moet halen.

Postkantoor

Er is een postkantoor in Termini. Het ligt langs spoor 1, maar de ingang aan de kant van het spoor is altijd afgesloten, dus U moet eerst naar buiten en dan vanaf de Via Marsala zelf naar binnen. (NB: U kunt heel erg veel tijd besparen door Uw postzegels in tabakswinkels te kopen.). Meer over postkantoren in Rome.

Autoverhuur Roma Termini

De belangrijkste autoverhuurbedrijven hebben hun kantoren eveneens naast spoor 24 in Roma Termini. Vanaf de centrale hal loopt U langs spoor 24 en gaat om het even welke deur aan Uw rechterhand binnen. Loop langs  het VVV en de reisbureau’s tot U de autoverhuurbedrijven aan Uw rechterhand vindt. Wanneer het er niet druk is kunt U ze het beste allemaal even proberen, want dan is er ruimte om te onderhandelen ove de prijs.

Wachtkamer

Er is een kleine wachtkamer naast spoor 1. De Club EuroStar reizigers hebben een eigen luxueuze wachtkamer, aan het begin van spoor 4 (waar vroeger het VVV was).

Geld

Er zijn geldautomaten bij de uitgangen naar Via Marsala en Via Giolitti en ook in de hal/winkelcentrum onder het station. U kunt het beste vóór het weekend al pinnen aangezien de automaten op vrijdag of zaterdag vaak leegraken en pas maandag weer bijgevuld worden.

Supermarkt

Er is een grote (en dure) supermarkt (Conad) beneden de centrale hal bij de Via Marsala-uitgang. Naast spoor 1 ook een kleinere, maar iets goedkopere supermarkt (DeSpar).

Sporen

De meeste treinen komen aan en vertrekken vanaf spoor 1 tot 24. De trein die Rome verbindt met de Leonardo Da Vinci (of Fiumicino) luchthaven gaat altijd vanaf spoor 24. De meeste treinen die binnen de grenzen van de provincie Lazio blijven, vertrekken van spoor 25 tot en met 28. Eigenlijk is dit een klein stationnetje binnen het grote station Termini, Laziali geheten. Om hier te komen moet U helemaal langs spoor 24 lopen (het is het handigst één verdieping naar beneden te gaan zodat U de roltrappen kunt gebruiken. De belangrijkste trein die vanaf hier vertrekt is de trein naar Civitavecchia, waar de cruise ships aankomen en vertrekken. Sinds kort zijn er ook enkele sporen (1EST, etc.) helemaal aan de linkerzijde van het station.

Het Busplein Piazza Cinquecento

Piazza Cinquecento is het grote busplein vóór Rome Termini. Midden op het plein vind U het kantoor voor businformatie. De employees hier worden over het algemeen verkozen op basis van onvriendelijkheid, dus het is beter Uw informatie vooraf elders te verkrijgen. Koop de kaartjes voor de bus voordat U instapt bij tabakswinkels of tijdschriftenkiosken. Het “Plein van de 500” is overigens genoemd naar de 500 in 1887 in het Egyptische Dogali gesneuvelde Italianse soldaten. Links tegenover het plein staat de Dogali Obelisk, ter herinnering aan deze gebeurtenis. Het grote standbeeld op het plein zelf verbeeldt Paus Johannes Paulus II.

Bussen naar Ciampino en Fiumicino

Er zijn verschillende maatschappijen die een direkte busverbinding naar het vliegvled Ciampino verzorgen. Via Marsala is de straat die langs de noordzijde van Rome Termini loopt. Voor de SIT Shuttle bussen naar Ciampino en Fiumicino gaat U linksaf vanuit het station de Via Marsala in tot net na de taxistandplaats.  bussen van en naar Ciampino Airport hebben er hun eindhaltes. Ook Schiaffini/Co.Tra.L en Terravision verzorgen een verbinding naar de luchthavens van Rome, maar de haltes zijn aan de andere kant van het station, in de Via Giolitti.

Taxistandplaats Roma Termini

De grootste taxistandplaats ziet U links voor U wanneer U vanuit het station het Piazza Cinquecento oploopt. Er is een kleinere standplaats links van de Via Marsala uitgang. Een derde, nog kleinere standplaats bevindt zich bij de uitgang naar Via Giolitti ter hoogte van spoor 28. Het is, sinds de trein vanaf Rome Fiumicino niet meer op spoor 28 aankomt, echter bijna onmogelijk hier nog een taxi te vinden. De mensen die U aanspreken wanneer U het station uitloopt en “taxi?” roepen terwijl ze met hun sleutelbossen schudden zijn illegale taxichauffeurs en U kunt hen het beste maar negeren.

Geschiedenis Roma Termini

De naam Termini heeft i.t.t. wat veel mensen denken niets te maken met woorden als terminus of terminal. Het centrale station van Rome dankt zijn naam aan de Terme Diocleziane die tegenover het Piazza dei Cinquecento liggen. De officiële naam, vanaf 23 December, 2006, is overigens Stazione Termini – Giovanno Paolo II (genoemd naar de Paus uit Polen). Er staat ook een groot standbeeld van de man op het Piazza dei Cinquecento.

Eerste versie

In 1856 werd de eerste spoorlijn van Rome aangelegd. Deze voerde van net buiten de Porta Maggiore naar Frascati, niet toevallig een stad waar veel pauselijke villa’s stonden. Nadat er enkele jaren later een lijn naar Civitavecchia bijgekomen was, besloot men tot de bouw van een station. Onder druk van de Belgische Kardinaal de Merode, die grond in de wijk bezat, werd de huidige plek gekozen.

Na vanaf de 16e eeuw in handen geweest te zijn van de familie Peretti, die er de Villa Montalto-Peretti gebouwd had, was het grootste deel van de wijk in handen van de familie Massimo gekomen. Het was deze familie die de grond aan wat toen nog de Pauselijke Staat was verkocht. In 1868 begon men met de bouw van het station, maar het werk werd stilgelegd naonenigheid tussen de paus en de nieuw gestichte Italiaanse Staat.

Uieindelijk zou de architect Salvatore Bianchi de constructie van het station in 1874 voltooien. De voorkant van het toenmalige station was vrijwel aan het einde van het huidige Piazza dei Cinquecento.

Tweede versie

In 1936 besloot Mussolini het station te laten verbouwen. De eerste tekeningen, met de ingang aan de zijkant, waar nu het vrijwel niet meer gebruikte Laziali deel van het station is, werden afgekeurd. Een tweede versie, eveneens ontworpen door de architect Angiolo Mazzoni, kon Mussolini’s goedkeuring wel wegdragen. Vanwege de oorlog moest de constructie in 1942 onderbroken worden, maar in 1950 werd de bouw voltooid.

De architectuur van de zijkanten van Termini is vergelijkbaar met die van de belangrijkste gebouwen in de wijk EUR, waarvan de meeste eveneens tijdens de regering van Mussolini gebouwd zijn.

Bij de bouw van het station gevonden archeologische resten worden op de tweede verdieping van het Palazzo Massimo alle Terme (Museo Nazionale Romano) tentoongesteld. Delen van de oude Servische Muur zijn nog onder het station en op het busplein te zien. In werkelijkheid stamt deze niet uit de koningstijd, maar uit 390 voor Chr.

Derde versie

In 1999 begon men met een nieuwe verbouwing, die eigenlijk nog steeds voortduurt. Onder het station begon men met de aanleg van een winkelcentrum en langzamerhand breidt dit zich steeds verder uit. Ook de ruimtes langs de sporen zijn grotendeels tot winkels en (vooral fast food) eetgelegenheden omgebouwd. Sinds enkele jaren worden de perrons van de rest van het station afgescheiden en kun jer niet zonder een kaartje binnen. Een gedeelte staat nog steeds in de steigers vanwege de aanleg van een parkeergarage.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *