Metro Rome

Zeg het voort
Share

Het metrosysteem in Rome is  vergeleken met dat van andere Europese hoofdsteden nogal beperkt. Op dit moment zijn er slechts twee geheel functionerende metrolijnen (lijn A en lijn B, waarbij de laatste sinds enkele jaren een extensie heeft in de vorm van lijn B1) in de Eeuwige Stad. Sinds 9 November 2014 is een gedeelte van de nieuwe metrolijn C ook functioneel.

Weetjes Metro Rome

Metrolijnen Rome: A, B, B1 en een stukje C

Lijn A gaat van Anagnina tot Battistini en lijn B van Rebibbia tot Laurentina. Slechts enkele haltes op deze lijn B zijn belangrijk voor toeristen. Vanaf het station Bologna buigt lijn B1 af naar Conca d’Oro. Lijn C zal, wanneer hij helemaal klaar is, rijden tussen de stations Clodio en Pantano. Op het moment is echter enkel het trajekt tussen Centocelle en Pantano (13 kilometer, verspreid over 15 haltes) in werking.

Uren van de Metro in Rome

De Romeinse metro rijdt normaal van 5.30 tot 23.30, maar op vrijdag en zaterdag blijft hij langer open (01.30). Na middernacht wordt lijn A vervangen door de N1 nachtbus. Lijn B wordt vervangen door de N2. Deze nachtbussen zijn echter niet erg frequent en zitten meestal, vooral in het centrum van Rome, stampvol.

Metrokaartjes Tarieven

Tegenwoordig kort een OV kaartje 1,50 Euro en is 100 minuten lang geldig. Gedurende deze 100 minuten mag men zoveel bussen en trams nemen als men wil, maar de metro mag slechts één keer gebruikt worden. (Het is wel toegestaan over te stappen, maar men kan het systeem niet verlaten en dan met hetzelfde kaartje weer door de draaideurtjes.

De voormalige dagkaart is nu 24 uur lang geldig vanaf het moment van stempelen  en kost 7 Euro. Een 2-dagen kaart (48 uur) kost 12,50 Euro en de prijs van een 3-dagen kaart (72 uur) is 18,00 Euro. Het tarief voor een weekkaart is 24,00 Euro.

De kaartjes zijn op zowel metro, tram als bus geldig en zijn te koop bij tabakswinkels, tijdschriftenkiosken, automaten in metrostations en (lang niet altijd) bij automaten in bus en tram. Buschauffeurs mogen geen kaartjes verkopen.

Gevaren op de Metro

Het spreekt vanzelf dat met slechts twee centrale lijnen de metro normaal propvol mensen zit, en dus ook propvol zakkenrollers. Wees dan ook erg voorzichtig met Uw eigendommen: Houd Uw rugzak vóór U en Uw portefeuilles en andere waardevolle bezittingen onder Uw kleding. Vooral bij het instappen is het uitkijken geblazen.

Geschiedenis Metro Rome

De Metropolitana, zoals de Romeinen het zelf noemen, is gebouwd in 1955. Wat nu lijn B heet is ouder dan lijn A. Lijn C is nog lang niet af (en dat zal ook wel niet snel gebeuren aangezien er nog geen geld gevonden is voor het laatste te bouwen gedeelte) en bestaat pas sinds 2014.

Er is een eenvoudige reden voor het feit dat een stad als Rome zulk een beperkt metrosysteem heeft: onder de grond bevinden zich nog zoveel overblijfselen van het antieke Rome dat, waar men ook met graven begint, men stuit op de ruïnes van muren, mosaïeken of vloeren uit de antieke Romeinse tijd. Om dit soort moeilijkheden te voorkomen worden de tunnels voor de nieuwe lijnen 80 tot 100 meter onder de grond gegraven. In Mei 2016 kwam Rome weer eens in het nieuws doordat bij het nieuw te bouwen station Amba Aradam (lijn C) de ruïnes van een kazerne uit de 2e eeuw gevonden werden. Deze ruïnes gaan tentoongesteld worden in het metrostation zelf, dat naar verwachting in 2020 gereed voor gebruik zou moeten zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *