Gondels Venetië

Zeg het voort
Share

Wie aan Venetië denkt, denkt automatisch aan gondels. Ooit waren deze sierlijke boten het belangrijkste openbaar vervoersmiddel van de stad, maar tegenwoordig worden ze nog vrijwel alleen gebruikt door toeristen om een “authentieke” ervaring te beleven. Een pittoresk schouwspel blijft het echter wel en natuurlijk veel mooier dan de enorme cruise ships die de kanalen van de stad af en toe onveilig maken.

Weetjes Gondels Venetië

Geschiedenis

Gondels Venetië

Gondels

De eerste gondole zijn rond het jaar 1100 gemaakt, al zijn er ook mensen die denken dat ze al in de 7 eeuw bestonden.

De gondels waren ontworpen om door de ondiepe wateren van de kanalen van de stad te kunnen varen.

De eerste versies hadden 12 riemen.

Later werden ze kleiner, maar kregen wel een hut, die felze genoemd werd en ervoor zorgde dat de Venetiaanse bruggen opgehoogd moesten worden.

Nadat ze steeds uitbundiger versierd werden kwam er in de 16e eeuw een wet die dit verbood en vanaf dat moment mochten gondels enkel nog een gekrulde staart, een stel zeepaardjes en de typische voorsteven hebben. Ze zijn altijd zwart geschilderd.

Beschrijving

Elke gondel bestaat uit precies dezelfde 280 delen. De linkerzijde (bakboord) is langer dan de rechterzijde, wat noodzakelijk is om rechtdoor te varen aangezien er maar aan één kant een roeier is en de boot anders naar rechts zou gaan. Om het roeien te vermakkelijken zal de gondelier zal er ook altijd voor zorgen dat er aan stuurboord meer, of zwaardere passagiers zitten dan aan de andere kant. Behalve in het Canal Grande varen gondels altijd aan de linkerkant.

Er zijn nog maar drie plekken waar de traditionele gondels gemaakt worden. De bekendste hiervan is de Squero di San Trovaso.

Tegenwoordig worden gondels enkel nog door toeristen gebruikt en is de openbaar vervoersfunktie overgenomen door de vaporetto‘s. Er zijn vaste prijzen voor ritjes in een gondel, maar hier houdt men zich niet altijd aan en dus is onderhandelen vaak noodzakelijk. ’s Avonds is het duurder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *