Historische Gebouwen Orvieto

Een aantal van de belangrijkste historische paleizen van Orvieto staan in een groep bij elkaar en zijn tot zetels van de verschillende museums van de stad omgebouwd. Ook in de rest van het historische centrum staan er enige mooie paleizen.

Historische Gebouwen Orvieto

Palazzo Comunale

Het Palazzo Comunale is tussen 1216 en 1219 opgetrokken, maar moest na een brand geheel opnieuw gebouwd worden. Dit duurde langer, van 1255 tot 1276. Tegen het einde van de 15e eeuw was het zo verwaarloosd dat men besloot de raadsvergaderingen in het Palazzo Vescovile te houden. In 1573 werd het door Ippolito Scalza naar een ontwerp van Antonio Sangallo de Jongere verbouwd en kreeg het de oude status terug.

Palazzo Papale

Het Palazzo Papale bestaat eigenlijk uit drie “pauselijke paleizen”, die in opdracht van drie verschillende pausen gebouwd zijn. De in drie periodes in de 13e eeuw neergezette gebouwen functioneren tegenwoordig als zetels van het Museo dell’Opera del Duomo en het Nationaal Archeologisch Museum.

Palazzo del Popolo

Het Palazzo del Popolo is in de 2e helft in opdracht van Ranieri della Greca, die het ambt van Capitano del Popolo in de stad introduceerde, gebouwd. Het staat op het Piazza del Capitano del Popolo en heeft in de loop van zijn bestaan verschillende functies gehad. Bij werkzaamheden zijn de resten van een Etruskische Tempel onder het gebouw gevonden.

Palazzo dell’Opera del Duomo

Het Palazzo dell’Opera del Duomo is tussen 1623 en 1629 gebouwd op de plek die de organisatie al bijna drie eeuwen in haar bezit had. Later werden belendende gebouwen toegevoegd en in 1857 zorgde Virginio Vespignani voor een neo-klassieke uitbreiding. In de laatste jaren van de 19e eeuw volgde een restauratie door Paolo Zampi, die het paleis zijn symmetrische aanblik gaf.

Palazzo Ottaviani

Het Palazzo Ottaviani is genoemd naar de oorspronkelijke eigenaars en bevindt zich aan het Piazza della Repubblica. Het doet tegenwoordig dienst als zetel van een lokale bank, maar was vroeger een hotel (Locanda delle Belle Arti). De grootste trekpleister wordt gevormd door het cassettenplafond en de met allegorieën beschilderde deuren die toegang tot de grote zaal geven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *