Santa Maria Assunta Kathedraal Siena

De Kathedraal van Siena is gewijd aan Santa Maria Assunta. De kerk is in de 14e eeuw gebouwd en er zijn kunstwerken te zien van beroemde meesters als Pinturicchio en Donatello. De ingelegde vloer is een hoogtepunt, maar kan meestal slechts gedeeltelijk bezichtigd worden.

Santa Maria Assunta Kathedraal Siena

Adres, openingstijden en toegangsprijs

Het adres van de Duomo di Siena is Piazza del Duomo 8 – 53100 Siena, Italië (tel. +39 0577286300). Openingstijden: Van 1 Maart tot 31 Oktober van 10:30 tot 19:00 uur (zon- en feestdagen van 13.30 tot 18.00 uur); van 1 November tot – 28 Februari van ;10.30 tot 17:30 uur (zon- en feestdagen van  13.30 tot 17.30 uur). Toegangsprijs: Met de Opa Si Pass heeft U toegang tot de Kathedraal zelf, de Libreria Piccolomini, het Museo dell’Opera en het uitzicht vanaf de Facciatone, de Crypte en het Baptisterium. Vanaf 1 Januari tot 31 Oktober kost de kaart 12 Euro, van 26 December tot 6 Januari 10 Euro en de rest van het jaar 8 Euro.

Geschiedenis Santa Maria Assunta Kathedraal Siena

Santa Maria Assunta Kathedraal Siena
Santa Maria Assunta Kathedraal

Al vanaf de 9e eeuw stond er een kerk op de plek waar nu de Duomo van Siena gebouwd is. Met de constructie van de huidige kathedraal werd in 1229 een aanvang gemaakt. Tussen 1258 en 1285 was de bouw in handen van de Cistercenser monniken van San Galgano, die Nicola Pisano en diens zoon Giovanni aan het werk zetten. Uiteindelijk zou de kerk pas tegen het einde van de 14e eeuw voltooid worden.

Toen de Republiek Siena op het hoogtepunt van zijn macht was (begin 14e eeuw) vond men dat er een grotere dom nodig was en Lando di Pietro kreeg in 1339 de opdracht deze te bouwen. Een pestepidemie in 1348 en een opeenvolging van oorlogen met verschillende buurstaten zorgden ervoor dat de bouw van deze Duomo Nuovo nooit voltooid werd. Aan het einde van de rechterkant van de huidige kerk zijn nog sporen van de nooit afgemaakte nieuwe kerk te zien. Het had een  enorm bouwwerk moeten worden, wat af te leiden is uit het feit dat de huidige kathedraal als dwarsschip van de nieuwe constructie had moeten dienen.

Na deze mislukking begon men verder te werken aan de oorspronkelijke kathedraal. In 1376 werd de construktie van het bovenste deel van de façade aan Giovanni di Cecco toevertrouwd. De koepel zowel als de klokkentoren, die op een oudere toren gebouwd is en een achthoekige spits heeft, waren toen al voltooid.

In 1382 werden de gewelven van het centrale schip verhoogd en werd een begin gemaakt met de verbouwing van de apsis.

De façade wordt gekenmerkt door kleurrijk marmer en een veelvoud aan beeldhouwwerken. De drie toegangsdeuren hebben Gothische timpanen. Het hele benedenste deel, inclusief de standbeelden van de profeten, filosofen en patriarchen is ontworpen door Giovanni Pisano.

Het bovenste deel van de façade stamt uit de 14e eeuw. De drie torenspitsen worden versierd met mozaïeken uit de 18e eeuw.

De rechterzijkant wordt gekenmerkt door elkaar afwisselende strepen licht en donker marmer. Hier bevindt zich de Porta del Perdono met een aan Donatello toegeschreven reliëf dat de “Madonna met Kind” verbeeldt erboven.

De steunberen worden bekroond door standbeelden. Dit zijn niet de 14e eeuwse orginelen, aangezien deze bewaard worden in de San Giovanni Crypte.

Interieur Santa Maria Assunta Kathedraal Siena

Het interieur bestaat uit drie door pilaren van elkaar gescheiden schepen. De gewelven zijn blauw geschilderd, met goudkleurige sterren. De muren zijn ook hier bedekt met elkaar afwisselende witte en zwarte stroken marmer.

Vloer

Voor het inlegwerk (intarsia) dat de vloer siert zijn grotendeels dezelfde zwarte en witte kleuren gebruikt. Er zijn in totaal 56 afbeeldingen, waarvan de oudste, die echter met een graffitti techniek gemaakt zijn, uit ongeveer 1370 stammen. De laatste toevoegingen stammen uit 1547. Het grootste deel van deze versieringen (35) werd tussen 1517 en 1547 door Domenico Beccafumi gemaakt. In totaal zijn er bijdragen van zo’n 40, veelal lokale, kunstenaars te zien. Om de kunstwerken te beschermen wordt een groot deel ervan niet altijd getoond.

Kroonlijst

De kroonlijst rond het centrale schip en de pastorie wordt ondersteund oor borstbeelden van 172 pausen. Hieronder zijn nog eens 36 borstbeelden van keizers te zien (15e-16e eeuw).

Doopvonten

De twee doopvonten aan het begin van de rij pilaren zijn in 1462 door Antonio Federighi gemaakt.

Koepel

De koepel is versierd met vergulde heiligenstandbeelden alsmede in de chiaroscuro stijl geschilderde patriarchen en profeten uit de 15e eeuw.

Chigi Kapel

De Chigi Kapel wordt ook wel de Madonna del Voto Kapel genoemd en bevindt zich in het rechterdwarsschip. Deze ronde kapel is in opdracht van Paus Alexander VII door Gian Lorenzo Bernini ontworpen. De standbeelden van Magdalena en de heilige Hiëronymus bij de ingang van de kapel zijn ook door Bernini gemaakt. De schildering op de linkermuur (“De Maria-Visitatie”) is gemaakt door Carlo Maratta. Op de andere muur is een op een schilderij van dezelfde schilder gebaseerde mozaïek (“De Vlucht naar Egypte”) te zien. De Madonna del Voto zelf is rond 1267 door Dietisalvi di Speme geschilderd en werd altijd buitengewoon vereerd door de bevolking van de stad.

Pastorie

De pastorie bevindt zich op een verhoging. Het hoofdaltaar stamt uit 1532 en is door Baldassarre Peruzzi gemaakt. Het bronzen ciborium is tussen 1467 en 1472 door Vecchietta vervaardigd, maar stond tot 1506 in de Santa Maria della Scala Kerk. De engelen naast het hoofdaltaar zijn (op de bovenste twee na) gemaakt door Francesco di Giorgio Martini. De engelvormige kandelaars op de pilaren in de pastorie zijn tussen 1548 en 1550 door Domenico Beccafumi gemaakt. Het houten koor in de pastorie is in de 14e eeuw gemaakt en twee eeuwen later vergroot.

Apsis

De fresco in de apsis is ook door Beccafumi geschilderd, al is er in de 19e eeuw wel aan geknoeid. Het ronde raam boven de apsis is in 1228 door Duccio gemaakt en is waarschijnlijk het oudste glas-in-lood raam van Italië.

Preekstoel Linkerdwarsschip

De achthoekige preekstoel in het linkerdwarsschip is tussen 1265 en 1269 dor Nicola Pisani gemaakt, al had hij er wel hulp voor nodig. O.a. zijn zoon GiovanniArnolfo di Cambio, Donato en Lapo di Ricevuto droegen een steentje bij. Hij wordt door negen zuilen, waarvan er vier op leeuwen rusten, ondersteund. De bogen tussen deze zuilen worden versierd met standbeelden van profeten en deugden. De centrale zuil wordt omringd door acht figuren die de kunsten verpersoonlijken. De balustrade bestaat uit zeven panelen die gebeurtenissen uit het leven van Christus verbeelden, plus het Laatste Oordeel. De panelen worden door standbeelden van de profeten en de Madonna met Kind met elkaar verbonden.

Tombe

Eveneens in het linkerdwarsschip kan men de tombe van kardinaal Riccardo Petroni zien, die tussen 1317 en 1318 door Tino di Camaino gemaakt is en in de 14e eeuw vaak als model voor andere tombes gebruikt werd. De grafsteen vòòr deze tombe bedekt het stoffelijke overschot van Giovanni Pecci en is in 1426 door Donatello gemaakt.

San Giovanni Battista Kapel

De Cappella di San Giovanni Battista stamt uit de Renaissance periode en wordt gekenmerkt door een aantal door Pinturicchio geschilderde muurschilderingen. Het bronzen standbeeld dat Johannes de Doper verbeeldt is in 1457 door Donatello gemaakt.

De ingang tot de Libreria Piccolomini bevindt zich in het linkerschip.

Kathedraal – Piazza del Duomo, Siena

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *